Hogyan zajlik a lakásvásárlás?
Egy ingatlan megvásárlásához, illetve a tulajdonjog bejegyzéshez nem elegendő a felek szóbeli vagy egyszerű írásos megállapodása. Ahhoz, hogy tulajdonjogunk az ingatlan nyilvántartásba is bejegyzésre kerüljön szükség van ügyvéd közreműködésére is. Az ingatlanokkal kapcsolatos jogügyletek során az első és legfontosabb teendő a tulajdoni lap megtekintése, enélkül okirat szerkesztésére nem kerülhet sor. Ha valamilyen teher, vagy más tulajdonszerzést befolyásoló körülmény szerepel az ingatlan tulajdoni lapján az eljáró ügyvéd erre minden esetben felhívja a vevők figyelmét. Ezért is fontos, hogy a leendő lakástulajdonosok már a vételi ajánlat megtétele, illetőleg pénzösszeg átadása előtt konzultáljanak megfelelő tapasztalattal rendelkező jogi képviselővel. Ha az ingatlan tulajdoni lapja rendben van, és a felek valamennyi kérdésben megállapodtak, sor kerülhet a szerződés tervezet elkészítésére. Amennyiben a vételár megfizetése banki kölcsön vagy állami támogatás igénybevételével történik, figyelembe kell venni a bank követelményeit, a kölcsön folyósítás határidejét, ügymenetét és a támogatási feltételeket is.
A praxisomban különös figyelmet fordítok arra, hogy a jogügylet során esetlegesen felmerülő bizonytalan, vitás kérdéseket az adásvételi szerződésben mindkét fél számára megnyugtató módon rendezzük, mivel a közös célunk egy olyan szerződés létrehozása, amely mindkét fél számára elfogadható, és a későbbiekben is betartható. Éppen ezért mindig ügyelek arra, hogy előzetesen megküldjem a tervezeteket a felek részére, hiszen mindkét félnek elegendő időt kell biztosítani az okiratok átnézésére. A jogügylet minél egyszerűbb és gyorsabb lebonyolítása érdekében a felek erre vonatkozó igénye esetén a finanszírozó bankkal, a hitelügyintézővel, illetve az ingatlanirodával is felveszem a kapcsolatot. Az időközben felmerülő kérdéseket a lehető legrövidebb időn belül emailen és telefonon megválaszolom.
Az esetleges módosítások elvégzése után sor kerülhet a szerződés ügyvéd előtti aláírására, illetőleg a földhivatalhoz történő benyújtására. Amennyiben a felek az aláíráson személyesen nem tudnak tudnak jelen lenni meghatalmazottal is képviseltethetik magukat, ez a szerződés érvényességét nem érinti.
Az eladó és a vevő tehát elsősorban a vételárban, az egyes vételárrészletek fizetési határidejében, előleg vagy foglaló mértékében illetve a birtokbaadás időpontjában köteles megállapodni. Az okiratok jogi szempontból történő megfelelőségére pedig az okiratszerkesztő ügyvéd figyel.
A kulcsok átadása főszabály szerint a teljes vételár kifizetésekor történhet, természetesen felek ettől eltérő időpontban is megállapodhatnak.
Ingatlanvásárláskor figyelemmel kell lenni arra is, hogy a vevőknek az ingatlan megszerzése után illetékfizetési kötelezettségük keletkezik. Az illeték mértéke főszabály szerint a vételár 4%-a , melynek kiszabásáról az adóhatóság a tulajdonjog bejegyzést követően (általában 2-3 hónapon belül) határozatban értesíti a vevőket.Nem minden esetben kell azonban megfizetni a fenti általános összegű illetéket, mivel a hatályos jogszabályok számos kedvezmény és mentesség igénybevételét lehetővé teszik. Kedvezményeket, mentességet lehet érvényesíteni például másik lakástulajdon értékesítése, vagy vissza nem térítendő állami támogatások (pl. CSOK) igénybevétele, vagy éppen az új építésű lakások vásárlása esetén, de a 35 év alatti első lakásukat vásárló fiatalok is kedvezményben részesülhetnek. Az adásvételi szerződéssel kapcsolatos tanácsadásnak minden esetben része az illetékszabályok alapos áttekintése, annak érdekében, hogy a vevők megfelelő információkat kapjanak az általuk igénybe vehető kedvezményekről, hiszen ezzel akár több százezer forintot is megtakaríthatnak.
Ingatlanokkal kapcsolatos ügyekben teljeskörű jogi tanácsadást, okiratszerkesztést, képviseletet vállalok. Amennyiben ingatlannal kapcsolatos jogügyletben érintett forduljon hozzám bizalommal.